donderdag 2 december 2010

Windmolens en windvlagen

Laadstroomregelaarschakelbo De windmolen blijft voorlopig nog even een verhaal met hoofdstukken.


Het opzetten ervan was een flinke uitdaging, maar het in gebruik nemen is ook niet eenvoudig.


We hebben hier wel behoorlijk wat wind, maar de combinatie van het opstarten van de molen (het gaan draaien ervan) en de inverters die de door de wind opgewekte energie omzetten in stroom naar het lichtnet, lijkt niet geheel gelukkig.


De molen draait best vaak, maar de opgewekte spanning is net niet constant genoeg voor de inverters om er serieus wat mee te gaan doen. En als ze er dan wel wat mee doen zakt de wind weer iets, waardoor ze weer afschakelen. Ik heb daarom een twee-stappen-plan bedacht om hier wat aan te doen.


Als eerste stap ga ik de opgewekte energie opslaan in een accu, waaruit ik vervolgens -op een door mij ingesteld tijdstip- de inverters ga laten werken. De gebruikte timer zorgt ervoor dat de inverters alleen tijdens de dagstroom-periode werken. Als ik dan met de timer toch het tijdstip kan kiezen,  laat de inverters dan maar tijdens de duurdere periode ervoor zorgen dat ons verbruik vanuit Iberdrola wat lager is.


Als tweede stap ga ik de wieken van de molen uitbreiden. In plaats van de huidige drie wieken ga ik zes wieken plaatsen waardoor de molen bij minder wind toch al zal gaan draaien waardoor de accu al eerder en mogelijk ook wat sneller opgeladen zal worden.


Nu de laadregelaar klaar is kan ik op zoek naar een leverancier van een flinke 24 Volt vrachtwagen- of vorkheftruckaccu.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten