maandag 3 mei 2010

Het bloed kruipt ....

Ik kon het niet laten! De bouwvakkers waren weg, Joke is weg en ik had niks te doen. En tot overmaat van ramp begon de zon ook weer voorzichtig te schijnen. Kortom, Ik moest wel verder met de zonnepanelen.



Eerst heb ik de Inverter geplaatst en de aansluitingen in de kast afgemaakt, dat ging gelukkig best wel vlot. Vervolgens heb ik nog maar eens aan het beton gevoeld (ik was toch weer een paar uur verder) en ik vond dat het nu best wel hard was. Als eerste heb ik de linkse drie panelen gemonteerd en bij de ondergaande zon de klemspanning van die drie gemeten. Die was -ondanks het al magere zonnetje- toch nog 62,5 Volt en dat is volgens het boekje (5 A4-tjes) helemaal goed.  Vervolgens ook de rechtse drie panelen geplaatst en gemeten, die gaven op dat moment 61,7 Volt, en dat is dus ook goed.



Er restte mij maar één ding: Steker erin en gaan met die banaan!



Eerst knippert er even een geel lampje (GRID), dat geeft aan dat hij de aanwezige netspanning snapt. Even daarna gaat ook het groene RUN-lampje aan en begint de unit lief te brommen. Hij doet het, er wordt energie gegenereerd en aan het lichtnet toegevoegd. Vanaf nu zijn we dus ook groen en milieubewust. (Of aan de kast te zien toch een beetje oranje misschien?)



Delaatstezonnestralen Enhetwerktnogook



1 opmerking:

Takkie zei

Beste Leo, mag ik vragen hoeveel watt j ehebt liggen en wat je er voor hebt mogen betalen?
Van welk merk is je inverter?
Gr Ton

Een reactie posten