zaterdag 2 juli 2011

Fotogedoe

Warme lucht geeft wazig beeld

Zoals velen van jullie wel meegekregen zullen hebben, heb ik een tijdje geleden een andere camera gekocht. Nu ben ik daar -tussen het klussen door- best al mee aan het spelen geweest, maar echt "in de vingers" heb ik hem nog steeds niet.

Nu is onze vorige camera een simpele compactcamera die je in je broekzak hebt en waarmee je gewoon aanwijst en afdrukt. De nieuwe camera is een spiegelreflex met alle bijbehorende instelmogelijkheden.

Misschien ben ik een techneut die gewoon verwacht dat alles heel goed werkt, maar dat blijkt dus niet altijd zo te zijn. Vandaag heb ik uitgevonden dat een telelens waarmee je dus flink kan inzoomen ook zo zijn eigenaardigheden heeft.

Gebleken is, dat wanneer ik de meegeleverde lens (18 - 135 mm) in de uiterste "Wide" stand gebruik (18mm) ik heel veel te zien krijg op de foto. Echter, door de vertekening  die dan optreedt in de lens,  blijkt er vooral bij contrastrijke witte randen op de foto een forse kleurvertekening op te treden waardoor foto's de indruk maken niet scherp te zijn.

Rechts van de witte rand ontstaat dan een groene band en links ervan een rode.

Als ik nu niet helemaal uitzoom naar 18 mm maar bijvoorbeeld maar tot 35-50 mm heb ik geen last van dit verschijnsel. Ook zijn de foto's over het geheel dan een stuk scherper. Ook het gebruiken van een UV- of Polarisatiefilter en natuurlijk een zonnekap helpen de foto's te verbeteren.

Ik ga nog eens buurten bij andere Canon-gebruikers om te zien of andere lenzen ook last hebben van dit verschijnsel.

De foto hierboven is ons uitzicht naar de berg die achter ons ligt. Doordat het vandaag een erg warme dag is, is de lucht een beetje heiig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten