vrijdag 20 mei 2011

Zwembadfilter schoonmaken

125 kg filterzand ligt klaar Zo eens in de 5 jaar -afhankelijk van het gebruik van zonnebrandcreme en andere vervuiling - moet het zand in het zwembadfilter vervangen worden.

Nu hebben we daar allerlei spannende verhalen over gehoord, maar zelf hadden we het nog nooit gedaan. Vandaag was het zover, een nieuw avontuur wachtte op ons.

Onze aanpak was als volgt: deksel eraf schroeven en het aanwezige zand eruit scheppen. Filter goed schoonmaken en weer monteren. Vullen met zand en klaar is Kees. Men had ons al verteld dat door de verdeler aan de bovenkant, je slecht bij het zand zou kunnen, maar in ons geval bleek de verdeler demontabel dus viel de bereikbaarheid van het zand enorm mee.

Ik kon vrij snel het meeste zand eruit scheppen en om het filter helemaal schoon te maken heb ik de in- en uitgaande leidingen losgeschroefd zodat ik -nadat het meeste zand eruit was- het hele filter uit de pompkist kon tillen. Vervolgens heb ik hem met de tuinslang perfect schoon kunnen spoelen waarna we hem weer op zijn plek gezet hebben.

Om vervuiling van de installatie tijdens het vullen zoveel mogelijk tegen te gaan heb ik de verdeler tijdelijk afgedekt met een plastic zakje, zodat er geen zand in de leiding zou komen. Uiteraard is dit na het vullen met zand weer verwijderd.

Het erin gieten van de 5 zakken zand à 25 kg ging vlot. De O-ring die voor de afdichting zorgt in het deksel hebben we voor het sluiten licht ingevet met wat vaseline zodat deze zich goed kon zetten bij het weer aandraaien van de bouten.

Alles bij elkaar viel het mee: in 2,5 uur inclusief koffie drinken was het klusje geklaard en kunnen we er weer 5 jaar tegen.

Bijna helemaal leeg geschept Het filter is eruit om goed schoon te kunnen maken

Het laatste zand eruit spuiten Weer vullen met het nieuwe zand

Een plastic zakje over de inlaat tijdens het vullen Alles is weer schoon en in bedrijf

P.S. Het gerepareerde pompdeksel houdt zich voorlopig goed.

 

2 opmerkingen:

Albert zei

Hallo zandhazen,

volgens mij zijn jullie de eerste in een rij schoonmakers die het met een lach en een bak koffie in een wip de zandfilter schoon hebben. Ik deed er in Beesd langer over.

Wel ben ik van mening ondanks je betoog toen we naar de poedercoater reden dat de naam stoppen met werken eigenlijk niet juist is. Eigenlijk de naam : "wij genieten van werk en rust" zou beter passen.

Groet buurman Albert

c. zei

Lekker hoor weer zwemmen in een schoon zwembad :)

Een reactie posten