vrijdag 27 mei 2011

Hij doet het niet!

Buitenkant Binnenkant Elektronica

Machines en techniek, het blijven leuke dingen.

Er zit mechanica (boutjes, moertjes, palletjes, beugeltjes, hendeltjes, motortjes, schakelaars, etc.) en elektronica in machines, en het is juist die combinatie die het zo leuk maakt voor mij.

Tegen mensen die mij vragen wat ik dan gedaan heb, waardoor ik (volgens hun dan) zo handig ben geworden, zeg ik altijd: "Ik heb vroeger veel met Meccano gespeeld, ben redelijk eigenwijs en behoorlijk leergierig."

De truc van repareren en storingzoeken is vooral Heel Goed Kijken en blijven Nadenken.

Een machine is namelijk al bedacht, gebouwd en in elkaar gezet, dus ik hoef hem dus niet opnieuw uit te vinden. Het enige wat ik moet doen is alleen maar de gedachtengang van de ontwerper proberen te volgen en goed kijken wat er gebeurt.

Mijn stelling is: Als ik het zelf uit elkaar mag halen krijg ik het ook weer in elkaar.

Zo ook in dit geval, hoewel de smid al wel begonnen was met het demonteren van de machine, was toch al snel duidelijk waar het probleem zat. Er zitten twee beveiligingen ingebouwd:

1. Hij stopt zodra de opvangbak eronder vol is, dit wordt aangegeven met een geel lampje;

2. Hij stopt wanneer hij ziet dat er xfcberhaubt geen opvangbak geplaatst is, dit wordt aangegeven met hetzelfde gele lampje.

Bij deze machine vertoonde de sensor die ziet dat er een opvangbak onder geplaatst is een probleem.

Komende week ga ik bij Antonio langs om het spul weer terug te plaatsen.

2 opmerkingen:

Cokky zei

Goed gedaan! Jullie mogen blijven.

JaWi zei

Het blijft leuk te lezen, dat je zo van het klussen geniet!
Wij hebben hier in Oostvoorne ook nog wat dingetjes onderhanden genomen, die nog niet helemaal naar onze zin waren; Jaap heeft zelfs de schuur weer eens helemaal opgeruimd en met het aanhoudende lekkere voorjaar is het in de tuin bezig zijn voor mij altijd een heerlijke bezigheid. Alles begint nu goed uit te lopen en o.a. rozen komen steeds meer in bloei. En we hebben nog meer vogels in de tuin dan voorheen. Ze raken helemaal aan ons gewend, want de voederplaatsen en waterbakken staan nu vlakbij ons terras.
Blijf lekker genieten, groeten van ons,
Jaap & Willy

p.s. Hoe is het met de temperatuur van het zwemwater??

Een reactie posten