vrijdag 16 juli 2010

Een beetje dom

UV20100715 Het is al maanden het geval. Rond een uur of twaalf zit er een dip in de UV-meting van ons weerstation. Eerst dacht ik dat het een wolkje was wat even voorbij kwam of dat de zon gewoon even wat minder scheen. Maar toen het dus werkelijk iedere dag gebeurde was duidelijk dat er wat anders aan de hand moest zijn!


Voor een troubleshooter als ik een perfecte uitdaging. Alle versies van de software zijn gecontroleerd, alle instellingen zijn nagelopen en alle updates zijn gedaan, maar niets hielp. Dan moest er wel iets serieus mis zijn. Daarom dus op een forum waar professionele weer-mensen maar ook echte weer-amateurs actief zijn mijn probleem voorgelegd aan de wereld.


De suggesties waren genant te noemen: Of er niet een hoog gebouw voorstond wat schaduw veroorzaakte, of misschien een hele grote boom. Of er misschien iets anders was wat in de weg zou kunnen zitten?  Nee, natuurlijk niet, ik heb zelfs een foto op het forum geplaatst van het volledig vrijstaande weerstation.


Nog geen minuut later kwam er een reactie van iemand die eens goed naar de foto gekeken had en dat er toch echt wel iets in de weg zat, ik moest vooral nog maar eens goed kijken.....


Opgelost Ik schaam me diep, maar hij had gelijk. Ik had bij het plaatsen van de UV-sensor deze -vooral voor mij- goed bereikbaar gezet.


Hiermee stond hij wel aan de noordzijde van de mast en net iets onder de windsensor. Kortom: iedere dag op hetzelfde tijdstip stond de UV-sensor een uurtje in de schaduw van de windmeter en werd dus een lagere waarde aangegeven. Voortaan geeft ons weerstation wel de goede waarde aan.



1 opmerking:

Edwin (Cokky) zei

Ach, wij kennen mensen die een spotje aan de muur hadden hangen, vlak boven de thermostaat van de centrale verwarming. Er moest een slimme monteur aan te pas kwamen voordat ze erachter kwamen waarom de cv er iedere avond mee ophield....

Een reactie posten