vrijdag 10 juni 2011

Canon 17-85mm IS USM

Een erg klein kabeltje was gebroken Een paar jaar geleden kreeg ik een defecte Canon 17-85mm IS USM lens met de opmerking: "Jij knutselt graag, misschien kun je er wat mee".

Nou, dat van dat knutselen is wel waar, maar het moest toch even wachten, ik had immers niets om de lens mee te testen?

Nu, een tijdje geleden is dat argument door mijzelf opgelost dus kon ik eens gaan nadenken over wat er mogelijk aan de hand zou zijn en uiteraard bood Internet ook deze keer weer uitkomst.

Dit type lens, een Canon 17-85mm IS USM is een echt werkpaard en kent eigenlijk maar drie echte problemen:

Error=1 melding op het toestel: diafragma fout, bijna altijd is de oorzaak een inwendig gebroken kabeltje,
Error=99 melding op het toestel: communicatiefout met de lens, vuile contacten bij de lensvoet, op te lossen met een klein gummetje.
Het derde probleem is van mechanische aard, je kan dan alleen nog maar inzoomen tussen 17 en ongeveer 19 millimeter, er is dan inwendig een schroefje losgekomen wat de zaak blokkeert.

De defecte lens die ik hier had liggen had de Error=1 melding, het kabeltje naar de diafragma unit was dus gebroken.

Het goede nieuws is: al deze problemen zijn normaal gesproken oplosbaar maar het is wel HSMS. (Hoge School Meccano Spelen).

De lens moet namelijk helemaal uit elkaar om het kabeltje te vervangen. Vandaag -bijna de hele dag- heb ik me daar mee beziggehouden. Het kabeltje bleek los via Ebay te koop en had ik al enige tijd geleden uit HongKong laten komen.

Het kabeltje kost bijna niets, maar ik ben er dus wel zo'n 7 uur mee bezig geweest.
Het goede nieuws?

Hij doet het weer! En om dat te demonstreren heb ik deze foto van mijn eigen lens met het gebroken kabeltje ernaast met de vandaag gerepareerde lens gemaakt.

Voor de liefhebbers: Hier en hier is informatie te vinden van mensen die al eerder netjes hebben uitgezocht wat je te wachten staat als je deze lens uit elkaar gaat halen. Zonder de informatie van deze pioniers is het een echt avontuur, zelfs mijn kleinste kruiskop-schroevendaaiertje was soms nog te groot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten