donderdag 3 februari 2011

Focus of juist afgeleid?

De eerste resultaten van lang ploeteren Nu Joke van huis is en de knutselspulletjes zijn aangekomen ben ik een beetje in de war. Of juist niet natuurlijk, ik ben heel geconcentreerd bezig met mijn eigen 'gevecht' met de software die voor de AVR-NET-IO meetmodule geschreven moet worden.

Zo druk zelfs, dat regelmatig loggen er bij in dreigt te schieten. Vandaag dan toch even een update vanuit Macisvenda.

Tot diep in de nacht zit ik achter de computer te zoeken naar dat éne foutje wat ergens in de software zit. Nu moeten jullie weten, ik ben helemaal geen programmeur maar ik hou er wel van om gewoon logisch na te denken over dingen.

Daarom lukt dat met software ook wel. Ik beheers de te gebruiken programmeertalen eigenlijk niet, maar door ze met een soort van Engelse / Lego bril op te lezen kom je een heel eind. Veel van de talen 'lijken' een beetje op Engels en ook zit er een structuur in van steeds afgescheiden blokken waarin een deel van de beoogde functionaliteit gemaakt wordt. Op de meetmodule wordt hoofdzakelijk in "C" geprogrammeerd, maar ook zitten er stukken Java en HTML in, bijelkaar dus een lekker zooitje.

Wat ik altijd de ellende heb gevonden van programmeren is, dat als er ergens één punt, komma of aanhalingsteken verkeerd staat, je heel ergens anders een foutmelding krijgt. Zo komt het dat ik soms een uur op internet aan het zoeken ben naar voorbeelden om een regel code van maar 20 tekens aan te passen of te corrigeren.

Hier een voorbeeldje van wat je overhoop moet halen om een kopregel bovenaan je pagina te krijgen....

"<table align=\"center\" width=\"950\" border=\"0\">\r\n"
    "<tr>\r\n"
       "<td colspan=\"3\">\r\n"
         "<div align=\"center\">\r\n"
           "<h1>Solar - Wind Webserver</h1>\r\n"
         "</div><BR>\r\n"
       "</td>\r\n"
    "</tr>\r\n"
    "<tr>\r\n"
       "<td colspan=\"3\">\r\n"
         "<div align=\"center\">\r\n"
           "<p>Software Version: 1.0</p>\r\n"
         "</div>\r\n"
       "</td>\r\n"
    "</tr>\r\n"

Overigens heb ik de aloude programmeurswet toegepast: "Beter goed geleend, dan zelf slecht geprogrammeerd." Wat zoveel betekent dat ik een bestaand programma wat ik van internet gedownload heb aan het verbouwen ben, zodat ik het kan gebruiken voor het windmolen project.

Maar ja, wat zal ik zeggen, het houdt me van straat. (Totdat Joke terug is....)

Klik hier om live de eerste resultaten te zien.
Inloggen met inlognaam "solar" en wachtwoord "wind".

(Het is 'werk in uitvoering', het kan dus voorkomen dat de module af-en-toe uit de lucht is.)

2 opmerkingen:

Fien en Aart zei

Het werkt Leo. Knap gedaan!

Anne zei

Donders.... Hij doet het...

Een reactie posten