zaterdag 17 oktober 2009

Zonnecellen

WeerstationnumettweezonnecellenGisteren was een redelijk saaie, bewolkte dag waarop we op de één of andere manier weinig gedaan hebben. Zelfs het maken van een logje kwam er niet van. Vandaag schijnt de zon weer volop en hebben we weer wat activiteit ontplooid. We zijn naar de markt geweest in Hondón de las Nieves om fruit en nog meer Oleanders te kopen. Ook hebben we een stuk kabel gekocht om een lampje voor de woonkamer mee aan te sluiten. Vanmiddag ben ik verder gegaan met het aansluiten van een tweede zonnecel op de temperatuur- en regensensor van het weerstation. Vreemd genoeg zijn de UV-sensor en de regenmeter niet voorbereid om op zonne-energie te werken, dus dat heb ik er nu zelf maar ingebouwd. Eerder waren al de aangepaste UV-meter en de windmeter op de bestaande zonnecel aangesloten en geplaatst, de temperatuurmeter werkte tijdelijk even op batterijen. Vandaag heb ik ook de regenmeter omgebouwd voor zonne-energie en deze samen met de tweede zonnecel en de temperatuur- en luchtvochtigheidsensor op een plateau geplaatst. Wel moet ik nog extra schermen rond de temperatuursensor monteren, nu hij in het directe zonlicht is geplaatst zal hij overdag een wat te hoge temperatuur aangeven. Als zonnecel heb ik een deel van een Sunnan Ikea lampje gebruikt. Dit is een dichtgegoten uitneembare zonnecel met drie ingebouwde oplaadbare accu's die je om op te laden buiten kan leggen. Deze zonnecel is prima geschikt voor het gebruik met het weerstation, alleen de kleur wijkt wat af.



1 opmerking:

Jermain zei

Dat klopt. Wij hebben ook Semoor Ajam gegeten!

Een reactie posten