vrijdag 30 september 2011

Een nieuw paspoort

Vandaag zijn we op weg naar Edwin en Cokky langs het Nederlandse Consulaat in La Nucia gereden om voor Leo een nieuw paspoort aan te vragen.

Op de website van de ambassade in Madrid staan gegevens vermeld over de documenten die je hiervoor nodig hebt, maar ook op de website van het consulaat staan gegevens, overigens zijn deze wel anders. Uiteindelijk hoefde ik alleen maar mijn huidige paspoort en een kopie van mijn paspoort te overleggen.

In La Nucia aangekomen bleken er toch een paar kleine addertjes onder het Spaanse gras te zitten. Het aanvraagformulier wat je kan downloaden van de officiële website is niet het goede. Ook staat er nergens op de site dat je het in tweevoud moet invullen, wat dus geen zin heeft omdat het toch het verkeerde formulier is.

Met betrekking tot de foto´s staat er netjes dat wettelijk één foto verplicht is, maar dat twee exemplaren in de praktijk beter werkt. Waarom waren we niet verbaasd dat de dame achter het loketin La Nucia heel stellig om drie exemplaren vroeg?

Ook kreeg ik te horen dat ik vandaag geluk had, de PC die de vingerafdrukken inscant werkte toevallig wel, anders hadden we gewoon nog een keer terug moeten komen. Nu mag ik vanaf 24 oktober bellen om te horen of het klaar is.

Kortom: 3 foto´s volgens Nederlandse norm, je geldige paspoort en een kopie ervan, ter plaatse het aanvraagformulier in tweevoud invullen, € 61,70 contant afrekenen en het consulaat is van 09:00 tot 12:00 geopend. Het lijkt slim om circa 6 weken vóór het verlopen van je huidige paspoort te gaan, dan kom je in ieder geval niet zonder geldig paspoort te zitten.

Vanmiddag zijn we lekker wezen eten in Restaurant "Casa Susi" op de Bernia. Een Colombiaanse gitarist zorgde voor de muzikale omlijsting.

1 opmerking:

Johan zei

Toevallig gisteren een nieuw paspoort aangevraagd. Kost hier €52,10 en had maar 1 pasfoto nodig. Bij het inscannen van mijn oude paspoort rolde het papiertje er zo uit. Even tekenen en vingerafdrukken maken en met 5 minuten stond ik weer buiten.

Gr. Johan

Een reactie posten