zondag 16 augustus 2009

Método Tradicional

Ik kan er geen genoeg van krijgen. Eerst het oogsten van de amandelen met de machine, daarna het plukken met de hand. Nu weet ik eindelijk ook hoe het echt moet, danwel, hoe het vroeger ging. Je spreidt een net uit om de stam onder de boom, en vervolgens sla je met een rieten stok tegen de takken zodat de rijpe amandelen uit de boom vallen, zo op het net. Vervolgens pak je het net bij elkaar en kun je de oogst zo in een capazo storten.



Amandelentikken Hetresultaat



Gisteren nog dacht ik dat de laatste drie bomen wel zo'n beetje leeg waren. Vandaag vond ik toevallig naast de muur om het zwembad zo'n rieten stok van 2,5 meter, dus ben ik op de oude, vertrouwde wijze nogmaals met deze bomen aan de slag gegaan. Het resultaat? Nog een capazo extra met mooie, grote amandelen. De amandelen bovenin de boom hebben meer zon gehad en zijn zichtbaar groter. Het pellen met de hand gaat al een stuk sneller dan eerst. Ook hebben we de complete oogst gecontroleerd op lelijke of beschadigde exemplaren. Die hebben we eruit gehaald, dat was ongeveer driekwart emmer vol. Deze hebben we vast gekraakt en geproefd, ze smaken echt prima. We bewaren deze vast voor eigen gebruik. Wel hebben we nu sterk het idee dat de noten die we in Nederland met Oud-en-Nieuw eten de lichting van het jaar ervoor is......



Geen opmerkingen:

Een reactie posten