zaterdag 27 oktober 2012

Het kan ook anders

Het zijn programma’s als “Ik Vertrek”, “Het roer om” en “Droomhuis onder de zon”die er bewust voor lijken te kiezen om vooral de operationele, dagelijkse aspecten van de nieuwe culturen tijdens de verhuizing te belichten.   

Alleen het vakantiegevoel wordt benadrukt.

Ook lijkt er een soort leedvermaak getoond te moeten worden, als de afspraak met een loodgieter, bouwer  of elektricien weer eens uit de hand loopt.  Ook het lokale gemeentehuis lijkt er een hoofdtaak in gevonden te hebben het de nieuwkomers zo moeilijk mogelijk te maken.

De roeping van iedere vertrekker lijkt het starten van alweer een Bed & Breakfast in het gekozen droomland van bestemming.  Vooral als dit B&B dan gerund gaat worden door mensen die hun hele werkzame leven geen enkele horeca-ervaring hebben opgedaan is men verzekerd van een sappige uitzending.

Uiteraard worden al die uitspanningen het eerste jaar door (niet betalende) vrienden en familie bezocht waardoor het lijkt of de droom niet meer stuk kan. 

Echter, het jaar erna blijkt dat er toch wel heel veel soortgelijke gelegenheden bestaan en dat het vinden van voldoende klanten toch een erg lastige opgave blijkt. Niet iedere werknemer wordt in het nieuwe woonland ineens ondernemer.

Er zijn echter nog veel meer zaken die in deze programma’s onderbelicht blijven.

Lees hier verder

3 opmerkingen:

bbeurden zei

Ik ben helemaal niet van die lange blogs van je gewend, maar moet je wat mij betreft vaker doen!
Sommige zaken zijn uiteraard voor mij op dit moment wat relevanter dan andere, maar niettemin goed om dit eens op een rijtje te zien.
Ook ik wens mij graag aan de regels te houden en mijn verplichtingen na te komen. Ben het roerend met je eens. Zit bv met smacht te wachten totdat de casa officieel in het kadaster is opgenomen, zodat ik mijn onroerend goed belasting kan betalen. Tsja, wie wil dat nou, maar het geeft mij toch een beter gevoel als het goed is geregeld.
En ik kan uiteraard beamen dat Murcia een geweldige plek is om te wonen. Tot nu toe geen bezoekers gehad die dit in twijfel trokken.
Bedankt voor het delen van je ervaringen en uiteraard succes met je zaak tegen de verzekeringsmaatschappij. Kan toch niet waar zijn dat het niet als noodgeval wordt gekenmerkt!

Anoniem zei

Leo, geweldig dat je op deze manier de spanjaarden een hart onder de riem steekt. Wij wonen (nog) in Nederland maar hebben spaanse familie. Al die jaren dat we in Spanje komen hebben we nooit anders dan goed doet, goed ontmoet beleefd. Het zijn hard werkende mensen (hoewel sommigen daar anders over denken maar die kennen de mensen niet echt) voor een laag loon. En ze hebben wel een groot voordeel ze kunnen nog echt genieten van het leven en dat zijn heel veel Nederlanders verleerd. Ik vind het een verhelderend verhaal en dank daarvoor. Henk

Leo Kroonenburg zei

@ Bauke, vooral het Catastro kan even duren. Officieel moet ieder binnenkomend verzoek binnen 6 maanden verwerkt zijn, maar in de praktijk kan het ook gewoon 9 maanden worden.

@Henk, fijn dat je het zo hebt opgepakt. Ons is inderdaad gebleken dat wanneer je maar communiceerd (in het Spaans!) alles gewoon goed komt, en er met de mensen hier prima afspraken te maken zijn.

Een reactie posten