woensdag 18 april 2012

Alweer TIG lassen

Vanochtend ben ik begonnen met de reparatie van een van de CrossTrainers in de gym van Chris.

De klacht was een "kloink" geluid rechtsachter. Bij het verwijderen van één van de kappen rolden de kogeltjes uit een defect kogellager al over de grond, dus het probleem was gauw gevonden.

De strip die voor de voor- en achterwaartse handbeweging zorgt tijdens de loopbeweging heeft aan beide uiteinden een kogellager. Aan één kant was zo'n lager defect.

Nu is het vervangen van een lager normaal gesproken niet zo'n probleem, maar de fitness-apparatuur bij Chris is van een gerenommeerd Amerikaans merk, dus hebben ook de lagers Amerikaanse maten in Inches.

Navraag leerde al gauw dat het vinden van deze lagers in Spanje een onhaalbare kaart was, en dus is er een metrisch lager gemonteerd.

De bus aan de binnenzijde heb ik van 12,25 millimeter (1/2 inch) terug kunnen brengen naar 12 millimeter, voor de buitenkant van het lager heb ik het gat waar het oorspronkelijke -iets grotere- lager ingeperst zat omgebouwd tot een kleminrichting.

Het oorspronkelijke gat was een paar tienden groter, die ruimte heb ik opgevuld met een stripje latoenkoper rondom het lager. De bout zit vast met LockTite.

En last-but-not-least: De moeren voor de kleminrichting heb ik weer met mijn TIG las-apparaat vast kunnen zetten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten