zaterdag 7 juli 2012

Brand!

Vandaag was een bewogen dag met een paar gedenkwaardige gebeurtenissen.

Naast de twee zwembadpompklusjes vanochtend was er vanmiddag ook een brand net ten zuid-oosten van ons huis.

Nu klinkt het zo erger dan het was, want het was uiteindelijk nog aan de overkant van de doorgaande weg van Macisvenda naar Barbarroja.

Toen we de eerste rook zagen ben ik toch gelijk gaan kijken wat er aan de hand was.

Ik was als eerste ter plaatse, maar twee minuten later -terwijl ik 112 nog aan de lijn had- kwam de Policia Local van Abanilla al aanrijden.

Het duurde daarna nog best een tijdje voordat de Bomberos er ook waren, maar het is allemaal goed gekomen.

4 opmerkingen:

Jaap en Willy zei

Dat is even schrikken en zo te zien toch redelijk dichtbij.. en dan met die droogte; je moet er niet aan denken.
Gelukkig goed afgelopen!

JaWi

Henk en Elise zei

Hallo Leo,
Mijn vrouw en ik volgen al een hele tijd jou blog maar zo'n brandje hadden we nog niet eerder gezien. Best wel beangstigend zo dicht bij huis. Wij hebben een huis vlakbij het bergdorpje Sella in de Tagarina Valei onder de berg Aitana en moeten er niet aan denken dat het compleet afbrand. We hopen dat we binnen afzienbare tijd hier kunnen gaan wonen. Vandaag was ik bezig met de voorbereiding van een nieuwe groepenkast en dacht gelijk aan dat het wel brand veilig moet zijn. Vraagje aan jou Leo: omdat ik een eigen generator heb met accu's en een omvormer is het eigenlijk een "Zwevend Net" dus met andere woorden is aarden dan eigenlijk wel nodig? Volgens mij zijn jullie op het electriciteitsnetwerk aangesloten maar weet je hoe de meeste zonder netwerk met "aarde" omgaan?
Groetjes, Henk

Leo Kroonenburg zei

Ha Henk en Elise,

De meeste 'zwevende' stroomvoorzieningen worden niet goed aangesloten.
De generatoren of inverters hebben meestal zelf geen verbinding met aarde. Daarom heeft het slaan van één aardpen ten behoeve van de installatie in huis weinig zin.

Je zou eigenlijk zowel dichtbij de generator/inverter een aardpen moeten slaan en die met de nulleider van de generator / inverter moeten verbinden.

Dichtbij de woning sla je dan een tweede aardpen die je gebruikt als echte aarde van de installatie in huis. (Soms wordt hiervoor ook een verbinding met het betonijzer in de fundering gebruikt.

Dit is in basis dezelfde manier die bij het normale stroomnet gebruikt wordt.

Op deze manier heeft het ook zin (en is het voor de bewoners veel veiliger) om de installatie te voorzien van aardlekschakelaars. Doordat de fase nu daadwerkelijk spanning voert ten opzichte van aarde kunnen deze aardlekschakelaars ook echt functioneren.

Succes, maar als je geen (of te weinig) feeling met elektra hebt moet je het echt aan de professionals overlaten!!

Henk en Elise zei

Ha Leo,

Heel erg bedankt voor je snelle reactie. Met dit antwoord kan ik vooruit, eigenlijk heel logisch. Ben maar niet bang, met electro komt het bij mij wel goed. Maar omdat we in nederland niet met zwevende netten werken wist ik het even niet meer. Hopelijk is het je vandaag weer gelukt met de pompen. Heerlijk om zo nog een beetje te kunnen klussen. Geniet ze daar in Spanje, hier wachten we nog steeds op de zomer. groeten Henk

Een reactie posten