Morgen ben ik (Leo) voor een kort bezoek naar Nederland.
Als ik weer terug ben zal ik meer vertellen over wat er de laatste weken allemaal gebeurd is en wat ik ga doen.
Vast een tipje van de sluier: Het heeft te maken met Wattson en Holmes.......
zondag 30 maart 2014
maandag 3 maart 2014
Hoogtepunt
Vandaag hebben we met onze visite een hoogtepunt beleefd.
Na het bezoek aan onze markt zijn we vervolgens met de auto naar zowel het uitzichtpunt Pico del Cenajo, alsook naar het radarstation bovenop de nabij gelegen Pico de la Pila gereden.
Het uitzichtpunt bevindt zich op 1180 meter en het radarstation op 1222 meter.
De foto is genomen vanaf het uitzichtpunt in de richting van het radarstation.
Het was een mooie, heldere dag, maar de wind speelde ons behoorlijk parten. De luchttemperatuur boven was slechts 7,5 graden, maar door de erg harde wind was het echt flink koud.
Na het bezoek aan onze markt zijn we vervolgens met de auto naar zowel het uitzichtpunt Pico del Cenajo, alsook naar het radarstation bovenop de nabij gelegen Pico de la Pila gereden.
Het uitzichtpunt bevindt zich op 1180 meter en het radarstation op 1222 meter.
De foto is genomen vanaf het uitzichtpunt in de richting van het radarstation.
Het was een mooie, heldere dag, maar de wind speelde ons behoorlijk parten. De luchttemperatuur boven was slechts 7,5 graden, maar door de erg harde wind was het echt flink koud.
dinsdag 25 februari 2014
Zonne-energie
Een tijdje geleden hebben we een uitbreiding op onze zonne-energie-installatie aangeschaft.Het is een meetopstelling (genaamd WATTson), die kan bijhouden hoeveel we verbruiken en daarbij ook kan laten zien hoeveel de opbrengst van onze zonnepanelen is.
Die gegevens zijn real-time zichtbaar op een draadloos display wat we in de kamer kunnen plaatsen. Ook kunnen de gegevens ingelezen worden in een PC-programma (genaamd Holmes) zodat er statistieken over een langere periode geraadpleegd kunnen worden.Hier alvast een paar eerste plaatjes.
Wat ons nu wel opvalt is, dat nu we dus een actueel beeld hebben van wat er gebeurt, we ook onmiddellijk zijn gaan kijken wáár alle verborgen verbruikers zitten.
Agenda voor morgen: een paar PC klusjes.
zondag 23 februari 2014
Opgelost
De reparatie van de lekke leiding hadden we een paar dagen geleden al gedaan, maar vandaag hebben we de afwerking gedaan.De ruimte rond de leidingen is verhoogd door het aan te smeren met een zand-cementmengsel.
Hierbij hebben we de leidingen zelf, en ook de ruimte ertussen, vrij gelaten.
Daardoor blijft er ruimte voor met name de warmwaterleiding om uit te zetten en te krimpen, al naar gelang zijn temperatuur.
Nadat de dekvloer was afgewerkt, konden we de tegels er overheen plakken. Hiervoor hebben we weer "cola" gebruikt. Cola is de Spaanse naam voor tegellijm.
Als laatste hebben we de voegen gevoegd en de cementsluier verwijderd, kortom, we zijn tevreden met het resultaat.
donderdag 20 februari 2014
Lekkage
Het was al een tijdje aan de gang: Ongeacht hoe laat we naar bed gingen, steeds weer hoorde ik regelmatig de drinkwaterpomp even aanslaan.Nu kan dat, maar als het iedere paar minuten gebeurt, dan weet je het: Er is een lekkage!!
Vanmiddag hebben we de knoop doorgehakt en zijn we gaan zoeken. Nu viel dat zoeken wel mee, want er was aan de voorzijde van de veranda een flinke vochtige plek ontstaan.
Tel daarbij op het feit dat er bij de vorige eigenaar ook al eens een lekkage was geweest, toen ook onder de tegels van de veranda, en je weet waar je zoeken moet.
De oorzaak was ook al snel duidelijk: waar de (best wel lange) warmwaterleiding de bocht omging was helemaal geen ruimte gelaten voor het uitzetten en krimpen van de leiding. Daardoor scheurt op een zeker moment het bochtje en is de lekkage een feit.
Deze fout was bij de installatie gemaakt, en later bij de eerste reparatie weer opnieuw. De leidingen waren vast in de "cola" gelegd waardoor deze fout opnieuw is opgetreden.
Wij gaan dat anders doen, echter niet helemaal zoals in Rijnmond gebruikelijk is..... :-)
zondag 2 februari 2014
Radiostilte?
Nee hoor, het is niet de bedoeling om niet meer te (b)loggen, maar het schiet er steeds weer bij in.Ik ben gewoonweg nog te druk met klussen, maar daar gaat wel verandering in komen.
Dit weekend is het begin er gekomen, ik heb weer eens tijd kunnen besteden aan onze eigen klusjes.
Er waren een paar dingen in huis die nog moesten gebeuren, maar in de hobbysfeer was er ook nog genoeg te doen.
Zo heb ik MLP (My Little Project) opgewaardeerd naar MLP 2.0 . Ik heb een speciale, extra connector aangebracht waarmee ik veel makkelijker kleine onderdelen kan testen.
Ook ben ik aan het volgende project begonnen. Dit keer ben ik een signaal- en functiegenerator aan het bouwen die ik kan gebruiken bij reparaties aan versterkers en andere apparatuur.
Agenda voor morgen: 's ochtends een paar klanten bellen en naar de markt, 's middags naar de eerste klant van deze week.
zaterdag 18 januari 2014
Toeval
Afgelopen week is onze auto voor reparatie naar de garage geweest, en nu rijdt hij weer als een nieuwe!Een leuk dingetje was het autootje wat we die dagen van Engelse vrienden konden lenen, een Renault Twingo, waar ik net (niet) in paste.
Op zekere morgen merkte Joke op dat het toch helemaal mijn auto was, gezien het kenteken.
Ik ben namelijk op 4 juni 1959 geboren......
Toeval????
dinsdag 7 januari 2014
Plastic koppeling?
Onze VW Touran, hij rijdt fantastisch, maar ineens maakte het koppelingspedaal een vreemd "klik"-geluid. Het kan ook een "klak" of "ploink" geweest zijn, dat hoorde ik niet echt goed.Wel voelde ik de koppeling ineens een centimeter of twee zakken, maar verder eigenlijk niets. Hij rijdt nog gewoon, alleen de koppeling zat ineens wat dieper. Ook kan ik hem nog goed ontkoppelen, maar ergens wist ik wel, er zit iets niet goed.
Kortom, ik ben vanmiddag maar eens gaan zoeken, waardoor ik dus een paar uur op mijn knieen met mijn hoofd onder het dashboard gezeten heb. Uiteindelijk denk ik ook gevonden te hebben wat er mis is:
Van een notabene plastic (Foei, Volkswagen!!) stangetje met twee kogels aan ieder einde was aan één kant de kogel afgebroken. Dit stangetje vormt de verbinding tussen het pedaal en de hydroliekcylinder.
Leuk als je dat allemaal gevonden hebt, maar.... zonder stangetje kan je niet rijden, en dus is de hele boel maar weer gemonteerd en zoeken we binnenkort maar een garage op.
maandag 6 januari 2014
My Little Project
Eindelijk heb ik het dan eens afgemaakt: MLP, oftewel: My Little Project.Waar het meten en controleren van condensatoren en transistoren vroeger een "gedoe" was, is het tegenwoordig een fluitje van een cent.
Mijn kleine projectje, wat ik vandaag heb afgemaakt, is/wordt een geweldig hulpmiddel bij mijn diverse klusjes. Dit apparaatje meet weerstanden, condensatoren, spoelen, diodes, LED's en transistoren, en test ze daarbij ook nog eens. Ook vertelt het me waar de verschillende aansluitingen zich bevinden.
Het printje, het kastje en de plugjes heb ik -wat langer geleden al- via Ebay gekocht, alleen het samenbouwen schoot er steeds maar bij in.
Vandaag is het allemaal afgerond en ik ben er als een kind zo blij mee!
zaterdag 4 januari 2014
Another great gig in the sky
Hoewel de titel "The great gig in the Sky" verwijst naar een nummer van Pink Floyd, wordt hij ook wel gebruikt om een denkbeeldig concert met alle overleden, grote artiesten aan te duiden.
Gisteren is daar weer een nieuw band-lid aan toegevoegd: Phil Everly is op 74-jarige leeftijd overleden.
Klik hier om meer te lezen over de achtergrond van de Everly Brothers.
Gisteren is daar weer een nieuw band-lid aan toegevoegd: Phil Everly is op 74-jarige leeftijd overleden.
Klik hier om meer te lezen over de achtergrond van de Everly Brothers.
Abonneren op:
Posts (Atom)



