Onze VW Touran, hij rijdt fantastisch, maar ineens maakte het koppelingspedaal een vreemd "klik"-geluid. Het kan ook een "klak" of "ploink" geweest zijn, dat hoorde ik niet echt goed.
Wel voelde ik de koppeling ineens een centimeter of twee zakken, maar verder eigenlijk niets. Hij rijdt nog gewoon, alleen de koppeling zat ineens wat dieper. Ook kan ik hem nog goed ontkoppelen, maar ergens wist ik wel, er zit iets niet goed.
Kortom, ik ben vanmiddag maar eens gaan zoeken, waardoor ik dus een paar uur op mijn knieen met mijn hoofd onder het dashboard gezeten heb. Uiteindelijk denk ik ook gevonden te hebben wat er mis is:
Van een notabene plastic (Foei, Volkswagen!!) stangetje met twee kogels aan ieder einde was aan één kant de kogel afgebroken. Dit stangetje vormt de verbinding tussen het pedaal en de hydroliekcylinder.
Leuk als je dat allemaal gevonden hebt, maar.... zonder stangetje kan je niet rijden, en dus is de hele boel maar weer gemonteerd en zoeken we binnenkort maar een garage op.
3 opmerkingen:
hoi Leo
Bij mij is het zelfde gebeurd maar is het kogeltje aan de kant van het pedaal afgebroken. Mijn vraag is heb je het al laten maken en is het stangetje los te kopen of moet je een hele hoofdcilinder nieuw kopen .Ben zeer benieuwd groetjes Robbie Schuurman
Hallo SchuurmanRobbie,
ik kreeg het stangetje aan de kant van de cylinder echt niet los, dus hebben we hem naar een garage gebracht.
Deze vertelde ons dat de cylinder als geheel met het stangetje als sparepart verkocht wordt. (Hier in Spanje € 85,-)
Aan de kant van het pedaal is het eenvoudig om de verbinding met het stangetje los te nemen. Het inbouwen van de cylinder is een lastig bereikbaar klusje.
In totaal (onderdelen, olie en arbeid) waren we bij de garage € 145,- kwijt.
Un saludo,
Leo
hoi Leo Bedankt voor je snelle reactie Dat er moelijk bij te komen is ben ik al achter rug en nek doen al zeer. Ga maandag maar eens informeren naar een nieuwe cilinder. nogmaals
gracias
Robbie
Een reactie posten