zaterdag 10 september 2011

Oude hobby's

Vroeger was het heel gewoon. 

Toen ik net mijn rijbewijs had gehaald had ik, zoals iedere student, niet veel geld.  Wel wilde ik een autootje wat dus een goedkoop exemplaar moest worden. 

Mijn eerste bolide was een 4-deurs Simca 1100 waarbij ik aan zo'n beetje alles gesleuteld heb. De motor, de spatborden, ontsteking, uitlaat, schokbrekers, etc. 

Alles was eigenlijk slecht aan dit exemplaar, maar voor destijds 300,- gulden kon ik eigenlijk niet klagen dat er wat onderhoud gepleegd moest worden en kon ik toch rijden. Daarna volgde een hele rij auto's die gemiddeld zo'n 3 maanden per stuk meegingen.

Toen ik eenmaal ging werken kwam er steeds minder tijd voor dit soort werkzaamheden waardoor ik -ook voor kleine klusjes- steeds vaker naar de garage ging.

Nu is onze auto pas 4 jaar oud en is er -gezien de leeftijd- eigenlijk geen probleem te verwachten. Maar omdat onze auto dit jaar voor het eerst naar de ITV (Spaanse versie van de APK) moet vinden we het verstandig om hem op de belangrijkste punten even na te lopen voordat we er zelf naar toe gaan.

Veel garages bieden een zogenaamde Pre-ITV service waarbij dit gedaan wordt, maar omdat we er tegenwoordig gewoon weer tijd voor hebben en het sleutelen aan techniek (ook onze eigen auto) eigenlijk best leuk is, zijn we gisteren rustig begonnen met het nalopen van onze checklist.

Één van de klusjes van vandaag was het nalopen van de remmen op slijtage, lekkage en vastzittende onderdelen, uiteraard hebben we toen gelijk de velgen weer mooi schoongemaakt.

Het oog wil tenslotte ook wat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten