maandag 14 maart 2011

"My boss pays me weakly"

Loonzakje oude stijl nog steeds in gebruik Bij mijn eerste werkgever heb ik een tijdje met een button gelopen waar op stond: "My boss pays me weakly".

Er waren destijds mensen die daar wat vreemd op reageerden kan ik melden.

Nu, die tijden zijn voor ons voorbij, maar duidelijk niet voor iedereen. Kort geleden vond ik dit loonzakje op straat -leeg natuurlijk- maar het riep wel veel herinneringen op.

Mijn moeder maakte vroeger voor het personeel ook van deze zakjes. Met de hand werden de gegevens genoteerd: de naam, het salaris, het resterend aantal verlofdagen, etc. Mijn vader telde dan vervolgens contant, tot op de cent nauwkeurig, het geld uit om in de zakjes te doen. Aan het eind van de maand werden deze dan aan de mensen overhandigd, meestal op de laatste vrijdag van de maand.

Ikzelf heb dat nooit meegemaakt, toen ik ging werken werd het salaris direct al naar een girorekening overgemaakt, maar hier in Spanje wordt toch nog vaak iedere week het notoire handwerk gebezigd. Ik vraag me af hoe het hier met de (opbouw van de) pensioenen gesteld is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten