Mij wordt soms verweten dat ik soms iets teveel spullen bewaar?
Niet alleen oude hardware, maar ook allerlei administratieve dingen zitten (meestal) allemaal netjes in mappen.
Vandaag waarde er een soort "voorjaarsschoonmaakgevoel" door het huis, dus hebben we allerlei mappen met oud papierspul aangepakt om eens uit te zoeken en waar nodig, op te ruimen.
Nou, we kunnen melden dat we best veel hebben weggegooid, ook kwamen we allerlei leuke, oude dingen tegen, zoals deze stortings-/acceptgirokaarten van de Post Cheque en Giro Dienst.
Deze exemplaren zijn van 1986, er is ondertussen behoorlijk wat veranderd......
donderdag 5 maart 2015
donderdag 12 februari 2015
Nieuw speeltje
Gisteren is er bij ons een nieuw speeltje in gebruik genomen, een snelle laptop.
Gewoon weer Windows, omdat het voor mij beter past bij al mijn hobby projecten.
Joke wees me erop dat het ondertussen ruim 10 jaar geleden was dat ik een nieuwe laptop heb aangeschaft, Dat liet ik me dus geen twee keer zeggen!
Het was wel lang zoeken naar een passend apparaat en toch voldeed aan al mijn (strenge?) criteria.
Belangrijk is een perfect scherm (want dat kun je bij een laptop niet zo maar vervangen), vervolgens de snelst mogelijke (binnen het budget passende) processor en (het is immers Windows) dus ook heel veel intern geheugen.
De aanschaf is één, het volledig inrichten is ook altijd een flinke klus, maar dat lijkt nu ook achter me te liggen.
Als praktijktest hier het eerste logje met de nieuwe machine gemaakt.
Voor de liefhebbers: Het is een Lenovo Z50-75, AMD FX-7500 QuadCore CPU, 16Gb memory, 1TB SSHD disk, 1920x1080 LED backlight display geworden.
Gewoon weer Windows, omdat het voor mij beter past bij al mijn hobby projecten.
Joke wees me erop dat het ondertussen ruim 10 jaar geleden was dat ik een nieuwe laptop heb aangeschaft, Dat liet ik me dus geen twee keer zeggen!
Het was wel lang zoeken naar een passend apparaat en toch voldeed aan al mijn (strenge?) criteria.
Belangrijk is een perfect scherm (want dat kun je bij een laptop niet zo maar vervangen), vervolgens de snelst mogelijke (binnen het budget passende) processor en (het is immers Windows) dus ook heel veel intern geheugen.
De aanschaf is één, het volledig inrichten is ook altijd een flinke klus, maar dat lijkt nu ook achter me te liggen.
Als praktijktest hier het eerste logje met de nieuwe machine gemaakt.
Voor de liefhebbers: Het is een Lenovo Z50-75, AMD FX-7500 QuadCore CPU, 16Gb memory, 1TB SSHD disk, 1920x1080 LED backlight display geworden.
zondag 18 januari 2015
donderdag 15 januari 2015
Een zwart gat??


Gisteren was het ineens gedaan, er werd niet meer gebouwd maar er werd begonnen met het opruimen van de laatste rommel, het werk was gedaan!
De afgelopen (bijna) 4 maanden hebben we in de rommel gezeten.
Eerst van de overstroming, toen het -lange- wachten op de verzekering en het consorcium, en daarna de rommel en herrie van de werkzaamheden, met ook nog eens de feestdagen er tussendoor. (Kerst, Oud- en Nieuw, Drie Koningen)
Dus toen gisteren het verlossende woord kwam, was dat wel even schrikken: "We zijn klaar, zijn jullie tevreden?"
Nu, wij zijn heel erg tevreden. Overal waar er iets niet naar de zin van de bouwers was, werd het beetgepakt en opgelost. Een extra pilaar hier, een zwaardere fundering daar, dat stuk muur wat was blijven staan maar toch niet goed was: weg ermee.
Natuurlijk, de planning verliep op zijn Spaans: Vóór de Kerst zijn we klaar, geen probleem. Toen ging het regenen waardoor de machines het land niet op konden. De metselaars werden verkouden, tussen Kerst en Oud- en Nieuw was het vakantie. De dinsdag was het Reyes, weer vakantie. Noodgevalletje bij een andere klant, en ga zo maar door.
Eerlijk is eerlijk, iedere keer dat er bij ons gewerkt werd, werd er ook keihard gewerkt. Ik heb braaf meegeholpen als opperman, maar ik was toch steeds blij als ze eind van de dag weer weggingen, versleten was ik. :-)
We kunnen van alles wel foto's plaatsen, maar geloof ons, alles ziet er weer superstrak uit. Het is bijna niet voor te stellen, hoe in minder dan 2 uur zo'n ravage er kan ontstaan.
maandag 12 januari 2015
Bijna klaar
Vandaag is het laatste muurtje gestucked en is begonnen met het anti-worteldoek en het grint rondom het huis en de oprijlaan.
Morgen wordt begonnen met het weer aanbrengen van het gaas van het laatste stuk hekwerk, de bouwer denkt dat het woensdag echt allemaal klaar is.
Met het juiste gereedschap is het allemaal best te doen. Er zijn in totaal 4 wagens met ieder 14m3 grint gebracht, dat is bij elkaar zo'n 108 ton.
Dat gaan we dus echt niet met het handje doen!!
Morgen wordt begonnen met het weer aanbrengen van het gaas van het laatste stuk hekwerk, de bouwer denkt dat het woensdag echt allemaal klaar is.
Met het juiste gereedschap is het allemaal best te doen. Er zijn in totaal 4 wagens met ieder 14m3 grint gebracht, dat is bij elkaar zo'n 108 ton.
Dat gaan we dus echt niet met het handje doen!!
donderdag 25 december 2014
Tussenstand

Gisteren, dus nét voor de Kerst, is het eerste stuk van de werkzaamheden afgerond.De ruim 35 meter lange muur tussen ons perceel het het lager gelegen perceel van onze buren is klaar.
De bouwer heeft bijna twee dagen nodig gehad om met zijn grote graafmachine alle weggespoelde grond weer terug te brengen naar ons stuk land.
De muur is nu weer op hoogte (1m20) met hier en daar gaten om wegzakkend water de ruimte geven, en alle rommel bij de buren is door ons opgeruimd.
Ook is er in onze binnenmuur (waar het hekwerk op staat) een brede doorstroomopening vrij gelaten om -in het geval dat het nóg een keer zou gebeuren- het overtollige water kan doorlopen zonder opnieuw schade aan de muren aan te richten.
Dit was in de oorspronkelijke muur niet gedaan, wat dus fout bleek.
Volgende week maandag wordt er weer verder gewerkt.
dinsdag 23 december 2014
vrijdag 19 december 2014
Progress
Er is weer hard gewerkt de afgelopen week, en iedere keer als de bouwers naar huis gaan, ben ik dus ook behoorlijk versleten.
Wel geeft het mee-klussen de mogelijkheid om allerlei zaken nét even anders (lees: nog meer naar mijn zin) gedaan te krijgen.
Ondertussen zijn alle nieuwe -maar nu echte!- funderingen gestort. Er zijn nu al drie volle betonwagens de grond in gegaan, en maandag komt de laatste.
Hier een impressie van de muur die langs ons huis loopt. Zo recht en horizontaal is hij nog nooit eerder geweest! Ook zijn er nu -zoals het hoort- om de zoveel meter pilaren geplaatst die allemaal helpen bij het onder slechte omstandigheden overeind houden van de muur.
Ook is er nu veel aandacht geschonken aan de 'waterloop' door de boomgaard. Door de heftige regenval is de natuurlijke loop van het water afgetekend in de boomgaard. Deze wordt nu in zijn waarde gelaten, en waar het water de laatste keer met geweld een uitgang heeft geforceerd, is nu een overloop gecreëerd in de vorm van een soort betonnen trechter.
Deze biedt een uitgang van het perceel af, en voorkomt dat het water met grote druk tegen de zuidelijke muur blijft drukken. De fundering is daar extra breed gemaakt, die moet voorkomen dat het water zich een weg onder de muur door kan banen zoals de laatste keer is gebeurd.
Maandag het laatste stukje fundering en ook het 'vertinnen' (lucir) van de muur waar het hek op komt tussen ons en het buurperceel. Ook wordt dan het laatste stukje muur langs ons huis afgemaakt.
Dan rest nog het hek aan de noordkant, ook daar het vertinnen van de muur en als sluitstuk het in kleur stucken van de muur langs het huis.
Dan zijn we er nog niet, ook komt er nog worteldoek en vele tonnen grint rond het huis.....
Wordt vervolgd.
Wel geeft het mee-klussen de mogelijkheid om allerlei zaken nét even anders (lees: nog meer naar mijn zin) gedaan te krijgen.
Ondertussen zijn alle nieuwe -maar nu echte!- funderingen gestort. Er zijn nu al drie volle betonwagens de grond in gegaan, en maandag komt de laatste.
Hier een impressie van de muur die langs ons huis loopt. Zo recht en horizontaal is hij nog nooit eerder geweest! Ook zijn er nu -zoals het hoort- om de zoveel meter pilaren geplaatst die allemaal helpen bij het onder slechte omstandigheden overeind houden van de muur.
Ook is er nu veel aandacht geschonken aan de 'waterloop' door de boomgaard. Door de heftige regenval is de natuurlijke loop van het water afgetekend in de boomgaard. Deze wordt nu in zijn waarde gelaten, en waar het water de laatste keer met geweld een uitgang heeft geforceerd, is nu een overloop gecreëerd in de vorm van een soort betonnen trechter.
Deze biedt een uitgang van het perceel af, en voorkomt dat het water met grote druk tegen de zuidelijke muur blijft drukken. De fundering is daar extra breed gemaakt, die moet voorkomen dat het water zich een weg onder de muur door kan banen zoals de laatste keer is gebeurd.
Maandag het laatste stukje fundering en ook het 'vertinnen' (lucir) van de muur waar het hek op komt tussen ons en het buurperceel. Ook wordt dan het laatste stukje muur langs ons huis afgemaakt.
Dan rest nog het hek aan de noordkant, ook daar het vertinnen van de muur en als sluitstuk het in kleur stucken van de muur langs het huis.
Dan zijn we er nog niet, ook komt er nog worteldoek en vele tonnen grint rond het huis.....
Wordt vervolgd.
woensdag 10 december 2014
Zichtbaar

Eindelijk komt er wat in het zicht, vandaag is de eerste hele wagen beton de grond in gegaan!
Het begin van de schuine muur tussen ons en het buurperceel is gemaakt.
De bouwer heeft gekozen voor een brede fundering, gezien de hoogte van de muur. Hierdoor is hij beter beschermt tegen weer omdrukken.
Nu de beton nog zacht is wordt gelijk de eerste laag blokken gelegd. Deze worden 8 a 10 centimeter in de beton geklopt voor een goede hechting.
Ook worden er om de paar meter verticale betonijzers geplaatst, die gaten in de blokken worden tijdens het opmetselen ook volgestort met beton.
Wij gaan vanmiddag met een extra kabel naar het pomphok aan de slag. Dat moet, want morgen komt de tweede betonwagen met de fundering voor het muurtje naast het huis.
maandag 8 december 2014
Reparaties

Ook hier is de winter begonnen, het wordt 's nachts soms wel 8 of 9 graden!
Voor Nederlandse begrippen niet te koud, maar wij zijn ondertussen behoorlijk aan de Spaanse (zomerse) temperaturen gewend geraakt, dus wij vinden dit nu ook koud.
Des te vervelend was het dan ook dat gisteren onze oliegestookte centrale verwarming er mee ophield. Hij wilde wel aan, maar hij ging niet aan.
Vandaag (het is een feestdag, dus alles is dicht!) was het moment om het ding eens uit elkaar te halen om te kijken of daar wat aan te doen is.
Het was een combinatie van een vervuilde sproeier en ontstekingselectroden, alles zat echt helemaal vol met roet-aanslag. Na een flinke poetsbeurt en uitspoelen in de wasbenzine ging hij weer als de brandweer.
Morgen: Naar de tandarts terwijl er buiten weer gewerkt gaat worden.
Abonneren op:
Posts (Atom)






